Om oss

Att äta vegetariskt handlar om att avstå från kött. Vegetarianer äter frukt, grönsaker, bönor och nötter. Olika vegetarianer har olika kostupplägg. Vissa väljer att även äta ost, ägg och att dricka mjölk, trots att det kommer från djurriket. Därför ska inte vegetarianer förväxlas med veganer. Till skillnad från vegetarianer avstår veganer från samtliga animaliska produkter.

Fördelen med vegetarisk kost är att den är nyttig. Frukt och grönsaker innehåller mycket fibrer och vitaminer, samt har dessutom ett lågt innehåll av fett och kolesterol. Mättat fett och kolesterol anses nämligen vara en bakomliggande faktor till en rad sjukdomar, bland annat hjärtproblem som är en av de ledande dödsorsakerna i världen.

Samtidigt måste man förstås få i sig tillräckligt med näring. Många oroar sig över att vegetarisk kost inte kommer ge tillräckligt med protein. Andra oroar sig över mineraler som till exempel kalcium och järn. Bönor och nötter innehåller dock rikligt med näring. Bland annat har de ett högt innehåll av protein. En vegetarian bör planera sin kost. Det går inte att enbart äta frukt och grönsaker, utan det ska kompletteras med till exempel sojaprodukter för att täcka proteinbehovet. Om man väljer att även äta mjölk, ost och ägg får man förstås rikligt med protein och mineraler, men alla vegetarianer gör inte detta. I så fall går det att äta kosttillskott med mineraler och vitaminer. Ett annat tips är spenat och bönor som kan täcka dagsbehovet av järn.

Många hävdar att de mår betydligt bättre efter en övergång till vegetarisk kost. Oftast är kaloriintaget lägre än för en köttätare. På grund av högt fiberinnehåll brukar vegetarianer ändå känna sig mätta. Därför kan det vara ett naturligt och nyttigt sätt att gå ner i vikt.